Sista stoppet: Bangkok

Vi avslutade vår resa med fyra dagar i Bangkok, världens varmaste huvudstad. Det blev en riktigt bra avslutning på resan. Vi bodde på ett fint hotell mitt på turistgatan Khao San Road med en swimmingpool på taket. Där tillbringade vi ett par eftermiddagar och tog igen förlorade soltimmar. Det var väldigt skönt.



Bangkok är en stad full av kontraster. Gamla, vackra tempel och låga byggnader blandas med moderna shoppinggallerior och skyskrapor. Fattiga människor som sover i parker och tigger på gatan blandas med turister och Bangkoks medelklass. Jag hade lite svårt för Bangkok först och tyckte att det var svårt att ta till mig staden. Men ju mer jag såg och ju mer tid vi tillbringade i staden desto mer växte känslan. Vi hann med mycket på fyra dagar men jag är långt ifrån klar med staden och jag kommer komma tillbaka till Bangkok.


Utsikt från 25e våningen och turistgatan Khao San Road.

I Bangkok träffade vi Andrea som vi första gången träffade på campen i Mongoliet. Det var väldigt kul att ses igen och vi gjorde många roliga saker tillsammans. Vi besökte Grand Palace och vi såg resans största Buddha. En 46 meter lång och 15 meter hög liggande Buddha låg inuti ett tempel. Vi shoppade på Chatuchak Weekend Market och i stora shoppinggallerior runt Siam Square. Vi såg Harry Potter-filmen. Jag tyckte att den var väldigt bra! Vi åkte båt på floden och trängdes med folk i smala gränder i Chinatown. Vi provade thaimassage som var väldigt annorlunda mot svensk massage. De tryckte på punkter med sina armbågar och bände armar och ben åt alla möjliga håll. Jag fick bekräftat att jag inte är särskilt vig men det var väldigt skönt. Vi provade även något som kallas för fishmassage. Vi fick stoppa ned fötterna i ett akvarium fullt av småfiskar som genast började äta död hud från våra fötter. Det kändes konstigt och kittlades. Men fötterna blev faktiskt lenare.


Grand Palace och jättebuddhan.


Floden och Chinatown.


Shopping!


En rolig skylt =)

Mysiga middagar och fishmassage

Dagarna i Bangkok var jättebra och det var med blandade känslor som jag packade ihop min ryggsäck för sista gången. Den 14 december lämnade vi Bangkok och 18 timmar senare landade vi på Arlanda. Mamma, Pappa och Lisa kom och mötte mig och det var en härlig känsla att få krama om dem igen för första gången på tre månader.

Kramar!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0