Halvtid och Kambodjas hemska historia

Den 29 oktober var det precis halvtid for var resa. Vi hade da varit ute i 47 av 93 dagar. Vi har redan varit med om valdigt mycket och det kanns fantastiskt att det ar lika mycket tid kvar att uppleva saker pa.

Samma dag lamnade vi Vietnam och korsade gransen till Kambodja. Vi akte bat fran Chau Doc genom Mekongdeltat. Det var en harlig resa dar vi fick se en del av hur manniskorna vid floden lever. Det var ett annorlunda landskap med mycket vatten. Trad och telefonstolpar stack rakt upp ur vattnet och pa vissa stallen var oarna inte mer an en meter breda. Husen stod pa palar dels i vattnet och dels pa land. Det var valdigt manga manniskor som levde langs med floden och vi sag killar som fiskade, barn som badade och kvinnor som diskade i floden. Det var manga som vinkade till oss nar vi kom akande. Resan tog ca tre timmar och till slut kom vi fram till den vietnamesiska gransstationen som var ett flytande hus. Vi fick fylla i nagra papper och sedan kunde vi ga iland i Kambodja. Pa andra sidan blev vi upplockade av en minibus som tog oss till Kambodjas huvudstad Phonm Penh. Resan gick bra aven om vagarna inte var de basta. Forst var vi tvungna att kora genom ett risfalt med ett par dm vatten. Chaufforen fick kampa lite men till slut kom vi upp pa andra sidan. Resten av vagen var lite varierad med grus, lera och enklare asfalt.

Batresan fran Vietnam till Kambodja.

Det var en annorlunda natur med mycket vatten och smala oar.  Manniskorna bodde i hus stod pa palare dels pa land, dels i vattnet.

Nar vi kom fram till Phnom Penh tog vi en tuk-tuk (en motorcykel med slappkarra) till ett guesthouse. Det ar ett av de enklare stallerna som vi har bott pa men lakanden ar rena, det finns AC och vatten i kranen och vi betalar bara 13 dollar sa det kanns bra.

Var forsta dag i Phnom Penh agnade vi at Kambodjas historia och aren da Pol Pot och de Roda Khmererna styrde landet. Vi besokte Tuol Sleng som under Pol Pots styre anvandes som ett fangelse dar manga manniskor holls fangna och torterades. Allt som hande dar dokumenterades och idag kan man se fotografier pa alla offer. Man kunde aven ga i korridorerna och ga in i rummen dar tortyren skedde och se de sma cellerna dar manniskor holls insparrade. Det var valdigt starkt. Det ar bara 30-35 ar sedan det hande och otroligt manga manniskor miste livet under Pol Pots regim.

Bilder fran Tuol Sleng, en High School som under Pol Pots regim omvandlades till ett fangelse dar manniskor holls insparrade och torterades. Det var en valdigt kuslig plats.

Idag besokte vi Choeung Ek/Killing Fields dar manga av fangarna fran Tuol Sleng avrattades. Omkring 20 000 manniskor avrattades och begravdes dar. Idag finns dar en stupa till minne av offren som ar fylld med skallar och ben fran offren som har hittats i massgravarna. Det kandes konstigt att ga dar mellan massgravarna och veta att tusentals manniskor har lidit och mist livet just pa den platsen. Det kandes overkligt att man kunde se tander, ben och klader sticka upp ur gravarna. Men trots denna hemska plats och landets morka historia kanns det som att dagens Kambodja ar mana om att beratta om vad som hande i landet. Jag tycker att det ar bra att de berattar om vad som har hant utan att dolja nagot. Forhoppningsvis kan man forhindra att nagot liknande hander igen.

Stupan till minne av offren pa Choenung Ek. Faltet dar manga manniskor begravdes.

Imorgon aker vi vidare med buss till nordostra Kambodja som ska vara valdigt vackert. Det ska bli spannande!

Vara sista dagar i Vietnam

Oj, nu var det lange sedan jag skrev. Jag ska forsoka ge er en uppdate pa vad som hande vara sista dagar i Vietnam. Dagarna i Mui Ne var jatteharlig. Vi fortsatte med att ligga pa stranden och bara njuta. Den 21 oktober var det meningen att vi skulle aka till Saigon. Bussen skulle ga klockan tva pa natten sa Felix och jag satt i hotellets lobby och vantade. Men det kom ingen buss. Klockan tre kom kvinnan som agde hotellet upp och forsokte ringa till bussbolaget, men fick inget svar. Det fanns inget vi kunde gora just da. Vi hoppades pa att bussen kanske var sen sa vi stannade i lobbyn men ingen buss dok upp. Sa vi fick sova pa nagra stolar i lobbyn. Det blev inte sa manga timmars somn. Klockan sex pa morgonen kom hotellagarinnan upp och vi fick nyckeln till ett rum sa att vi kunde vila lite och duscha. Hon var valdigt hjalpsam. Vi fick aldrig nagot svar pa varfor bussen inte kom, men formodligen glomde de helt enkelt att plocka upp oss. Vi fick i alla fall veta att en annan buss skulle komma och plocka upp oss mitt pa dagen. Nar vi vantade pa den andra bussen var flera pa hotellet engagerade i om och nar bussen skulle komma. Flickan i receptionen stod pa trappan och tittade efter bussen hela tiden, pappan i huset tittade pa klockan och gick ut pa vagen och tittade efter bussen och agarinnan ringde och horde var bussen var nar den var 10 minuter sen. Det varmde att se hur mycket de brydde sig om att det blev ratt den har gangen. Sa kom antligen bussen och vi kunde fortsatta resan till Saigon.

Planering infor den fortsatta resan. Kvallsbild fran hotellets restaurang. Hotellets pool som vi badade i pa kvallen nar regnet oste ner.

Harliga strandbilder fran Mui Ne.

Vi hade hittat ett hotell i guideboken som vi tyckte verkade bra och nar vi bad kvinnan pa hotellet i Mui Ne att ringa dit och boka ett rum till oss visade det sig att det var hennes kusin som agde hotellet i Saigon. Varlden ar bra liten ibland. Hotellet i Saigon var jattefint och de som jobbade dar var valdigt trevliga och hjalpsamma.

Saigon
Saigon kandes som en mer modern stad an Hanoi. Det fanns fler hoghus och det kandes mer som en storstad. Dessutom fanns det fler restauranger och manniskorna var med vasterlandskt kladda. I Saigon fick vi lara oss mer om Vietnams historia. Vi agnade en hel dag at att besoka Cu Chi-tunnlarna. Det ar ett jattestort tunnelsystem som anvandes av Viet Cong (nordvietnameser) under Vietnamkriget. Tunnlarna var valdigt smala men de har breddats for att kunna rymma turister. Det fanns mojlighet att ga ner i tunnlarna. Jag tvekade forst. Det kandes valdigt obehagligt att vara 4-5 meter under jorden i en smal tunnel. Men till slut gick jag ned. Det var jobbigt att vara dar nere. Trots att tunnlarna har breddats maste men ga pa huk och det var en valdigt klaustrofobisk kansla. Men det kandes bra efterat att jag klarade det.

En ingang till Cu Chi-tunnlarna. Felix pa en stridsvagn. Nagra turister pa vag ner i tunnlarna.

Tunnlarna har breddats for turister, men de ar fortfarande valdigt smala med lagt i tak. Man fick ga pa huk eller med valdigt krokig rygg. Jag tyckte att det var ganska jobbigt att vara dar nere. Det var valdigt skont att komma ut igen.

I Saigon besokte vi aven War Remnat Museum, ett museum om Vietnamkriget. Utstallningarna byggde framfor allt pa bilder fran kriget som tagits av fotografer och journalister som befunnit sig mitt i stridens hetta. Det var valdigt manga starka bilder som paverkade mig mycket. Det fanns aven manga bilder som visade resultatet av de amerikanska bombningarna med kemikalier. Dessa kemikalier, framfor allt dioxin, har orskakat fosterskador aven i andra och tredje generationen efter kriget med missbildningar och neurologiska skador som foljd. Jag kan villigt erkanna att jag inte kunde sa mycket om Vietnamkriget tidigare. Men nu har jag fatt en battra forstaelse for vad som hande.

War Remnant Museum med manga starka bilder fran Vietnamkriget.

Mekongdeltat
Fran Saigon tog vi en buss till Vinh Long i Mekongdeltat. Mekongfloden rinner fran Laos, igenom Kambodja och Vietnam och mynnar sedan ut i Sydkinesiska havet. Fran Vinh Long tod vi en bat ut till nagra oar i Mekongfloden. Vi bodde pa ett homestay hos en trevlig familj. Tyvarr hade vi inte sa mycket utbytte med familjen. Det ar svart nar de inte pratar engelska. Men de lagade valdigt god vietnamesisk mat at oss. Vi lanade cyklar och cyklade runt pa oarna som bands samman med smala broar. Vi sag banantrad och jag plockade en banan fran ett trad i det fria. Tyvarr var det en valdigt omogen banan men det ar roligt att ha gjort. Det var mycket folk som rorde sig pa oarna och averallt traffade vi barn i skoluniform som ropade Hello! efter oss. Det var roligt att cykla runt och komma lite narmare lokalbefoklningen.

Vart homestay pa on utanfor Vinh Long. Vi bodde i ett hus som stod pa palare i en konstgjord sjo.

Jag plockar en banan fran ett banantrad. Vi cyklade runt pa oarna och traffade manga glada skolbarn.

Innan vi akte tillbaka till Vinh Long blev vi upphamtade av var batchauffor som tog med oss till en flytande markand pa floden dar lokalbefolkningen handlade med bland annat frukt och gront. Vi fick aven besoka en vietnamesisk godisfabrik dar de gjorde cocoskola och riskakaor. Det var roligt att se hur tillverkningen gick till. Pa vagen tillbaka till vart homestay akte vi genom kanalerna. Det var valdigt gront och fint. Jag tycker att Mekongdeltat ar vackrast fran kanalerna. En del av kanalen fick vi aka roddbat. En kvinna rodde sakta genom kanalen medan Felix och jag satt dar med varsin rishatt pa huvudet och bara njot. Det var valdigt vackert.

Felix med var privata batchauffor. Nagra bilder fran den flytande marknaden. En bat kommer lastad med Litchifrukter.

Tillverkning av riskakor och goda cocoskolor. Det var roligt att se hur de poppade riset till riskakorna.

Battur genom kanalerna i Mekongdeltat. Det var valdigt gront och vackert.

En del av kanalen fick vi aka med en roddbat. Det var mysigt och kandes valdigt vietnamesiskt. Hattarna hade forstos stor betydelse for kanslan =)

Hur manga manniskor kan man lasta pa en moppe? Rekordet som vi har sett ar fem personer, tva vuxna och tre barn. Det verkar ocksa som att man tavlar i konstigaste sakerna man kan frakta med en moppe. Eller vad sags om en gris, skap, stegar eller en spegel? Har hyr man inget flak om man ska flytta eller kopa en ny madrass. Man anvander bara sin moppe..

Fran Vinh Long tog vi bussen till Chau Doc som blev vart sista stopp i Vietnam. Vi stannade tva natter och agnade oss at att planera den vidare resan. Vi klattrade aven upp pa ett berg och njot av en haftig utikt over Mekongdeltat.

Utsikten over Mekongdeltat fran berget i Chau Doc. Man kunde se anda till Kambodja. En kvinna som njuter av utsikten i en traditionell tvadelad mjukisdrakt i glada farger. Manga kvinnor gar runt i dessa drakter som jag tycker mer ser ut som pyjamaser. Men de verkar valdigt skona.

Vara tjugo dagar i Vietnam har varit jattebra. Det kanns som att vi har sett manga olika sidor av detta avlanga land. Det ar ett vackert land med ett vanligt folk och jag tror verkligen att jag kommer att komma tillbaka hit!

I Mui Ne trivs jag valdigt bra

Resan fran Hoi An till Mui Ne gick jattebra. Vi akte med sovbuss och jag sov hela vagen. Det kanske inte ar det mest bekvama sattet att resa. Men det ar valdigt praktiskt, man spara in pa bade tid och en hotellnatt. Vi fick byta buss i Nha Trang som ar Vietnams storsta turistort. Vi har valt bort Nha Trang eftersom vi letar efter mer ororda platser. Men det verkar vara en valdigt fin stad med en harlig strand. Vi kom fram till Nha Trang vid halv sju pa morgonen och da var det drygt en timme kvar till bussen till Mui Ne skulle ga, sa vi bestamde oss for att ga ner till stranden och ata frukost. Solen hade precis gatt upp och det var otroligt vackert sa vi bestamde oss for att ta ett morgondopp. Det var varmt i vattnet och jatteskont. Det var en harlig morgon.

Frukost pa stranden i Nha Trang.

Ett harligt morgondopp. Felix njuter och jag dranks nastan av en jattevag. Efterat kandes det valdigt bra.

Nar vi kom fram till Mui Ne kandes det jattebra. Det ar helt underbart och precis vad vi letat efter. Det bestar till storsta delen av en lang strand. Det finns palmer och sanden ar vit och fin. Det ar lagom med folk och inte sa manga turister. Det ar valdigt fint och jag njuter av att vara har. Vi hade redan fran Hoi An bokat boende pa ett hotell. Det visade sig vara ett jattefint hotell som ligger precis pa stranden. Pa hotellet finns en fin restaurang med utsikt over havet och god vietnamesisk mat. Det ar helt perfekt. Lite som att vara i paradiset tror jag =)

Bilder fran stranden i Mui Ne.

Vart hotell fran stranden och vart fina rum. Felix ligger under en palm och har det valdigt bra.

Vi har varit har i tva dagar och vi har mest tagit det lugnt. Vi har borjat dagen med att springa langs stranden och sedan har vi badat och atit frukost. En valdigt bra start pa dagen. Sedan har vi solat, badat, last och bara njutit av ha det sa bra. Har skulle jag kunna stanna lange men redan imorgon bar det av mot Saigon och nya aventyr. Men jag ar ganska saker pa att jag kommer tillbaka hit!

Hoi An - en charmig stad med en harlig strand

Nu har vi tillbringat tre dagar i Hoi An. Det ar en gammal stad som ligger vid kusten och dar mycket av den gamla arkitekturen ar bevarad. Pa dagarna i solljus ser den lite sliten ut, men det ar samtidigt valdigt charmigt. Pa kvallarna tands massa rislampor i olika farger och overallt finns sma affarer och restauranger. Da blir det valdigt mysigt. Forsta dagen regnade det hela formiddagen. Det kandes trakigt och det fanns inte sa mycket att gora. Men pa eftermiddagen klarnade det och da hyrde vi cyklar. Vi cyklade runt lite i och utanfor staden. Det kanns som man kommer mycket narmare befolkningen nar man kommer in pa de mindre vagarna. Overallt var det folk som vinkade till oss och halsade sa glatt. Det var intressant att komma lite narmare och i alla fall fa ett hum om hur de lever.

Infor var andra dag holl vi tummarna for att det skulle bli uppehall och vi gade tur. Vi hyrde cyklar igen och den har gangen cyklade vi till stranden som ligger drygt 4 km bort. Det var en harlig cykeltur och nar vi kom fram mottes vi av en jattefin strand. Vi bestamde oss for att cykla lite langre bort for att hitta en egen plats. Det gjorde vi verkligen! Det var fler km med vit sand at bada hallen och inte en manniska pa stranden. Det gick ganska stora vagor men det var jatteskont i vattnet. Det var skont att svalka sig efter cykelturen. Nar vi lag dar pa stranden gick det forbi nagra glada vietnameser och nagra turister men annars var vi helt ensamma. Det var en valdigt skon dag.

Idag var var sista dag. Vi gick upp halv fem imorse for att aka till en religos plats som kallas My Son. Det lag valdigt vackert i en dal med grona berg runt omkring. Det var en skon morgon och det var extra skont att komma dit fore alla andra turister. Efter var lilla utflykt har vi gatt runt i staden, atit lunch och suttit pa ett cafe och bara njutit. Det har varit en valdigt skon dag. Snart ska vi aka vidare till Mui Ne, som ar en liten ort dar vi hoppas pa sol och bad.

Kramar

Hanoi och Halong bay i bilder

En av Hanois livfulla gator.

De tva vietnamesiska studenterna som visade oss runt i Hanoi.

Vi at pho pa ett litet gatukok. Pho ar nudelsoppa och ar valdigt vanligt i Hanoi. Den ats bade till frukost, lunch och middag.

Tjejerna tog med oss till Litteraturtemplet och guidade oss runt. Det blev en valdigt bra dag. Vi hade tur som traffade dem.

Utanfor Hanoi ligger Halong Bay. Det ar en stor skargard med ett par tusen stora, grona oar som sticker rakt upp ur havet. Det ar en fantastisk plats som ar otroligt vacker. Vi tillbringade tva dagar och en natt pa en vacker trabat. Det var ett par riktigt skona dagar.

Overallt ser man manniskor som sitter pa huk. De vantar pa bussen, ater och vilar pa huk. Till och med var kapten styrde baten pa huk =)

Vi besokte en grotta som hade anvands av fransmannen under kriget. Det var en stor kalkstensgrotta som vi promenerade runt i. Vi gick in genom ett hall och kom ut genom ett annat. Det var valdigt vackert.

I skymningen badade vi fran baten. Det var nastan det basta med hela dagen. Det var sa skont att bada och det var haftigt att ha de stora bergen omkring sig. Vi hoppade fran baten. Det var lite laskigt men en valdigt harlig kansla nar man val kastade sig ut.

Pa kvallen var det barceque pa takterassen. Kocken hade lagat mycket god mat. Det var fint att sitta dar pa taket och titta ut over viken och de andra batarna.

Var guide Toni. En valdigt glad och omtanksam kille.

Dagarna i Hanoi och Halong Bay var valdigt bra. Men nu har vi lamnat Hanoi och tagit oss vidare soderut i Vietnam. I onsdags kvall akte vi buss fran Hanoi. Vi fick byta buss i en stad och slutligen efter nastan ett dygns resa kom vi fram till Hoi An. Det ar en liten, charmig stad som ligger pa den vietnamesiska kusten. Har tror jag att vi kommer att fa nagra skona dagar.

Peking i bilder

Hotell Ocean i Peking. Vart rum var jattefint med tva stora harliga sangar, en hall med sittgrupp och ett badrum som var minst lika stort som mitt rum dar hemma. Lyx!

Kinesiska muren. Det var otroligt haftigt. Den slingrar sig fram over och mellan de grona bergen. Det var valdigt vackert. Det var sa himla mycket folk. Men ju hogre upp man kon desto mindre folk var det, och vi var forstas tvungna att ta oss till den hogsta punkten dar muren vande. Darifran hade man en maktig vy.

Under vara dagar med guiden fick vi valdigt goda luncher. Har tillsammans med vara svenska vanner. Vi fick aven lara oss hur man gor siden. Felix fick visa hur starka sidentradarna ar. En sen eftermiddag fick vi vara med pa en kinesisk teprovning. Jattegott!

Var harliga guide. Hon var lite galen men valdigt rolig. 'If you are late I will barbeque you!'

En solig morgon vid Sommarpalatset.

Himmelens tempel och Felix i parken bredvid.

Forbjudna staden.

Kandisar i Peking =)

Den harliga matmarknaden som vi hittade i Peking. Vi at bland annat majskolvar, kycklingspett och kanderad frukt. Mums!

En ol pa Pekings stora shoppinggata Wangfujing. Stackars Linnea at penicillin och fick skala i kaffe.

Felix fodelsedag. En himla trevlig middag med massa god mat, bortsett fran det friterade kycklinghuvudet da.. Kvallen avslutades med mysigt barhang.

En bild till Niklas, titta vad manga olika kuber!! =)

Beihai Park i Peking. Dessa gangar kanns valdigt typiskt for Peking och finns i flera parker.

Forbjudna staden pa natten.

Den obligatoriska Pekingankan. Den ats i sma pannkakspaket tillsammans med lok och sotsur sas. Det var jattegott.

Ett varmt valkomnade till Hanoi

Resan fran Peking till Hanoi gick jattebra. Det var fa manniskor i var vagn och vi hade en egen kupe. Vid sista stoppet innan gransstationen pa den kinesiska sidan kopplade de loss alla andra vagnar och kvar blev bara var vagn och loket. Aven alla manniskor lamnade taget sa det vara bara Felix och jag som korsade den kinesiska-vietnamesiska gransen. Tank att de har ett helt tag bara for tva svenskar pa vift. Pa den vietnamesiska sidan fick vi byta tag och sedan aterstod ett par timmar pa taget innan vi kom fram till Hanoi tidigt pa morgonen. Vi kom ut fran stationen och borjade promenera genom staden.

Overallt finns mopeder som kor kors och tvars. Har ar det tuta och kor som galler, bokstavligen. Det galler att se upp nar man korsar en gata. Det ar en livlig stad med ett harligt folkliv. Langs gatorna finns manga sma affarer och gatukok. Manniskor sitter pa laga plaststolar pa trottoaren och njuter av mat som nagon aldre kvinna har lagat i ett enklare kok.

Vi hade last om tva hotell i var guidebook som vi gick till men det var tyvarr fullt. Sa vi fortsatte gatan fram och gick in pa alla hotell som vi gick forbi men det var fullt averallt. Vi siktade in oss pa ett gusethouse som ocksa fanns omnamnt i var guidebook. Nar vi antligen kom dit visade det sig att de hade ett ledigt rum. Vi hade tur. Hanoi firar i ar sin 1000 fodelsedag och massa vietnameser har kommit till Hanoi for att fira i tio dagar med final dagen efter vi kom till Hanoi. Det var darfor det var fullt pa alla hotell. Vi lyckas visst pricka in alla hogtider i de olika landerna.. Guesthouset ar i alla fall jattebra och familjen som ager det ar valdigt trevliga och omtanksamma.

Efter att vi hade lamnat vara ryggsackar pa guesthouset gick vi till sjon som ligger mitt i Hanois gamla kvarter. Vi satt pa en bank och at frukt nar tva vietnamesiska tjejer kom fram och fragade om de fick ta ett kort med oss. Efter att de hade tagit bilden borjade vi prata med varandra och de berattade om festligheterna. Det visade sig att de var studenter och att de laste engelska. Vi pratade en stund och de fragade om vi vill ata lunch tillsammans med dem. Det tackade vi ja till. Det var lite tidigt for lunch sa vi promenerade runt sjon och de berattade mycket om Vietnam. Vi at pho pa ett gatukok. Pho ar vietnamesisk nudelsoppa som ar valdigt popular i Hanoi och som de ater bade till frukost, lunch och middag. Det var jattegott. Pa eftermiddagen tog tjejerna med oss till Litteraturtemplet, dar de visade oss runt och berattade om templet. Det var valdigt lyxigt med en egen rundtur och det gav mycket nar vi fick allting forklarat for oss. Det var en jattebra dag och det var helt fantastiskt att de ville tillbringa hela sin dag med oss. Men de sa att de var lika glada att ha traffat oss och att ha fatt trana pa sin engelska. Vi bytte mailadresser och sa hejda. De var otroligt snalla och det var en valdigt bra borjan pa var Vietnamresa.

Pruta som kineser gor man utan skam i kroppen

Sidenmarknaden som vi kom till var helt galen. Det fanns hur mycket saker som helst. De salde klader i mangder, vaskor, skor, smycken, prydnader, elektronik med mera. Forsaljarna ropade efter oss hela tiden och ingenstans fanns nagra priser. Har gallde det alltsa att pruta ordentligt och det visade sig vara nagot som Felix och jag var riktigt bra pa. Var budget var inte sa stor sa vi var ju tvugna att fa ner priserna ordentligt. Felix kopte ett USB-minne och Kina-pinnar som han prutade ner till mindre an halva priset. Men vart basta kop blev ett par skor till mig. Jag behovde verkligen ett par skor eftersom jag har lagat mina svarta tygskor med silvertejp. Jag hittade ett par vita Converse som forsaljaren ville har 650 kr. Vi sa att hon maste skamta, sa att de kostade 200 kr hemma och la ett skambud pa 40 kr. Vi holl pa lite fram och tillbaka och till slut sa hon att hennes sista bud var 100 kr. Vi kontrade med att vart sista bud var 75 kr och sedan borjade vi ga darifran. Da stoppade hon oss och gick med pa vart pris. Vi kande oss grymt nojda och lite uppspelta nar vi gick darifran. Det ar inte var dag man lyckas komma ner till 10% av ursprungspriset nar man prutar. Nu har jag kopt mina forsta Converse for 75 kr =) HA!

Peking - Friterat kycklinghuvud

Igar var vi ute och at middag med vara svenska vanner Andrea, Linnea och Markus samt norrmannen Emil. Vi hittade en jattemysig kinesisk restaurang som var fylld med glada kineser. Vi bestallde in sex olika ratter och sedan delade vi broderligt som akta kineser. Det var jattegott och det ar sa bra nar man far prova lite av varje. Men det kan vara lite svart att veta vad man bestaller nar menyn bara ar pa kinesiska. Vi fick bland annat in en friterad kycklig som var uppskuren i bitar och dar huvudet fanns kvar. Lite oklart om man ska ata huvudet, det var i alla fall ingen av oss som vagade.. Efter middagen gick vi vidare och vi hade en jatterolig sista kvall tillsammans. Nu skiljs vi at. De andra ska fortsatte en manad i Kina medan Felix och jag fortsatter till Vietnam. Men forhoppningsvis traffas vi i Thailand igen senare i host.

Kinesisk frukost bestar av precis samma saker som de ater till lunch och middag, det vill saga dumplings (degknyten med kott eller gronsaker), varrullar, nudlar, gronsaksroror med mera. Imorse var vi inte alls sugna pa det sa vi lyxade till det lite och tog en kaffe och en panini pa Starbucks. Mycket gott! Nu ska vi ga till en marknad. Egentligen har jag inte rad att handla men man kan ju alltid titta.. =)

Kandis i Peking

Var forsta kvall i Peking tillbringade vi pa Himmelska fridens torg. Det var Kinas nationaldag och otroligt mycket folk ute. Nar vi gick dar pa torget markte vi att folk tittade konstigt och undrande pa oss. Vi kande oss lite obekvama och undrade om det var nagot fel pa vara klader. Vuxna manniskor vande sig om och man kunde verkligen se hur deras blickar borjade nedifran och inspekterade oss uppat. Plotsligt kom det fram en kille, viftade med en kamera och sa med ett leende nagot pa kinesiska. Vi tittade lite oforstaende pa varandra, men sedan forstod vi att de ville ta en bild av oss. Killens kompis stallde sig mellan oss och sedan tog de en bild. Darefter var de forstas tvungna att byta plats sa att bada fick vara med pa bild med oss. Det var en valdigt konstig kansla. Efter det sag vi kameror overallt. Vissa fotograferade oss i smyg men det var manga som kom fram och fragade. Det konstigaste var en hel familj som ville bli fotade med oss en i taget. Men men.. Det kan vi bjuda pa. Vi ler och gor peace-tecknet sa blir kineserna overlyckliga. Det ar ju trots allt inte sa vanligt med tva blonda, lockiga manniskor i Peking. Har ar vi nastan unika.

Grattis pa fodelsedagen Felix!

Idag fyller min kara van och resekamrat Felix 23 ar! Ett stort grattis pa fodelsedagen! =)

Ikvall ska vi fira Felix fodelsedag tillsammans med vara nyfunna svenska vanner. Vi ska ga ut och ata och sedan ska vi ga vidare till en jattemysig bargata som vi har hittat. Det ar en akta kinesisk hutong, en smal grand, fylld med sma hemtrevliga barer. Det ska bli jattekul!

Maten har i Peking ar verkligen jattegod och jag borjar bli riktigt bra pa att ata med pinnar. Det var lite svart i borjan men nu gar det =) Vi har aven hittat en matmarknad dar man kan ata kyckling, lamm, blackfisk med mera pa spett, kanderad frukt, grillad majskolvar, dumplings och mycket mer. Vi hittade en hel del god mat och det var roligt att prova lite olika saker.

Peking - en myllrande storstad

Nu var det ett tag sedan jag skrev senast. Tyvarr ar det ganska svart att hitta Internet och vi har nog haft lite otur. Jag skulle verkligen vilja uppdatera oftare!

Nu ar vi i Peking. Det ar en otroligt stor stad med mycket manniskor. Men jag trivs valdigt bra har. Vi bor pa ett valdigt bra hotell som ligger nastan mitt i stan. Just nu kanner vi oss inte som riktiga backpackers, men det ar ganska skont att leva lite lyxigare ibland. Det ar tack vare Iventus och deras bra erbjudande har i Peking! Vi har haft tva heldagar med utflykter tillsammans med en guide. I var grupp ar de tre svenskarna som vi traffade pa campen i Mongoliet ocksa med, vilket ar jattekul. Var guide ar en valdigt speciell manniska. Hon ar lite galen, men valdigt rolig. Vi har skrattat sa himla mycket med henne. Det har varit jatteskont att ha guide och egen transfer. Den forsta oktober var det Kinas nationldag och i samband med den har alla kineser en veckas ledighet sa alla kineser har bestamt sig for att besoka Peking. Det har varit sa himla mycket folk pa alla sevardigheter men med var guide har vi kunnar ga forbi alla koer. Vi har sett Kinesiska muren, Ming-gravarna, Sommarpalatset, Himmelens tempel, Himmelska fridens torg, Forbjudna staden med mera. Det kanns som att vi har hunnit med valdigt mycket. Kinesiska muren var jattehaftig. Den lag valdigt fint bland bergen och det var gront och lummigt runt omkring. Det ar sa himla haftigt manniskor har byggt hela muren for hand.

Vi har traffat otroligt hjalpsamma manniskor har i Peking. Nar vi letade efter ett biljettkontor for att kopa tagbiljetter forsokte vi fraga oss fram och traffade da ett kinesiskt par som pratade lite engelska. De forstod inte vad vi letade efter men de bestamde sig att folja med oss tilltagstationen och sedan fragade de sig fram. Da forstod vi att det var fel tagstationen. De hjalpte oss att skriva pa kinesiska att vi ville kopa biljetter till Hanoi i Vietnam och vilken dag vi ville aka. Sedan foljde de oss till ratt buss och gav oss smapengar till bussen. Det hela tog sakert en timme och de var sa otroligt hjalpsamma och ville verkligen inte ge upp forran de hade lyckat hjalpa oss. Jag blir sa glad nar jag traffar sa snalla manniskor. Vi tackade dem men det ar svart att fa fram hur mycket det faktiskt betydde for oss. Sedan sa vi hejda och vi sag deras ryggar forsvinna i folkmassan. Nu har vi i alla fall lyckats kopa biljetter till Hanoi i Vietnam. Vi aker pa torsdag och det ska ta 40 timmar. Det ska bli spannade!