Ban Lung - vattenfall och djungelvandring

Nu har jag uppdaterat de tva tidigare inlaggen med bilder, sa titta garna igenom de igen.

Efter Phnom Penh tog vi en buss till Ban Lung i norra Kambodja. Det var en lang och skumpig resa och jag funderade manga ganger pa vad det var for avlagsen plats vi var pa vag till. Men det visade sig vara en valdigt vacker plats med haftig natur. Kanske att vi hade nagra av de basta dagarna pa resan i just Ban Lung. Det ar svart att jamfora nar vi gor sa otroligt manga olika saker. Men jag njot verkligen och trivdes valdigt bra.

Var forsta dag var fylld av vattenfall. Jag har aldrig sett ett vattenfall forut och nu fick jag se tre stycken pa en dag. Det ar haftigt nar man hor det avlagsna bruset fran vattenfallen och sedan kommer narmare och verkligen far se vattenmassorna forsa ner for berget. Det var tre valdigt olika vattenfall. Det forsta var ca 20 meter hogt och fanns i en glanta i djungeln.



Det andra vattenfallet tycker jag var det basta. Nar vi kom dit gick vi ut pa en hangbro over forsen och fick en haftig vy over vattenfallet. Det var inte lika hogt som det forsta men det var mycket bredare. A det basta var allt var att vattenfallet hade en naturlig pool som man kunde bada i. Sa nu har jag badat i ett vattenfall. Det var valdigt haftigt. Det var skont i vattnet och det var fint att ha den morkgrona djungeln omkring sig, bron som gick over forsen och bruset fran vattenfallet i bakgrunden.



Det tredje vattenfallet var speciellt genom att man kunde ga bakom vattenfallet. Det var valdigt blott och fuktigt i grottan bakom och ljudet fran fallet var otroligt hogt. Men det var haftigt.



En bit utanfor Ban Lung finns en sjo som av vissa anses vara en av de vackraste platserna i Kambodja. Jag ar beredd att halla med. Det var en spegelblank sjo med alldeles klart vatten omgiven av tat, morkgron djungel. Det var otroligt vackert och en valdigt lugn och fridfull plats.  Vi tillbringade en hel dag dar. Det var jatteskont att bada. Det var varmt i vattnet och det var sa fint nar ytan lag helt stilla.


Sjon med det klara vattnet omgiven av djungeln.


Jag svingar mig i en lian i djungeln.


En lugn stund vid sjon. Jag njot verkligen av att vara dar. Det var otroligt vackert!

Var sista dag i Ban Lung besokte vi en minoritetsby. Det ar svart att komma riktigt nara lokalbefolkningen, spraket ar en nagot som verkligen begransar. Men vi kunde ga runt och se hur de lever. Vi fick aven se byns skola. Det ar manga organisationer som jobbar med att stodja minoritetsbyarna i Kambodja genom att informera om hygien och bidra med pengar till skolor och vattenpumpar. De lever ett valdigt annorlunda liv mot det liv jag lever. Jag tycker att det ar intressant att fa en inblick i deras liv och fa veta lite mer om hur de lever.


En oversiktbild over byn och byns skola.

Sista dagen i Ban Lung gjorde vi aven en djungelvandring. Jag tror inte att jag ar nagon riktigt Tarzan, att vandra i djungeln ar helt enkelt inte riktigt min grej. Men det ar roligt att ha provat i alla fall. Vi funderade forst pa att overnatta en natt i djungeln, men i efterhand ar jag valdigt glad att vi bara tog en dag med vandring. Vi vandrade i sex timmar tillsammans med en guide och en kille fran minoritetbefolkningen som hittade i djungeln. Djungelnaturen varierade lite och vi sag banantrad, risfalt, bambupinnar och cashewnotstrad. Men om man ska vara lite hard sa paminde det mycket om den svenska skogen. Jag hade hoppats pa att se nagra spannande djur, men det gjorde vi tyvarr inte.


Var djungelkille vandrade i flip flop (!) och svingade en stor kniv framfor sig. Vi vandrade genom risfalt. Det ar kul att verkligen ha fatt se hur ris vaxer. Jag plockade nagra riskorn och smakade. Men de ar inte sa goda raa.


Vi at lunch vid en back som vi sedan fick balansera over pa nagra hala stenar. Fruktpaus i djungeln.

Vi stannade 4 natter i Ban Lung och vi har provat runt pa tre olika boende. Vi har nu bott pa tva riktigt daliga stallen och fatt anvandning bade for vara myggnat och sidenlakan. Dar vi bodde forsta natten hade vi manga olika typer av husdjur som odlor, myror, spindlar och kackerlackor. Da var valdigt skont att kunna krypa in i sen egen myggnatskoja pa natten. Det later kanske varre an var det var. Man vanjer sig vid det lite enklare och man har inte lika hoga krav som hemma. Men det har var verkligen var lagsta niva.  Det andra stallet vi bodde pa var heller ingen hojdare men till slut hittade vi ett jattebra guesthouse. Det var valdigt mysigt med ett fint rum helt i tra och en trevlig restaurang med mysig stamning och god mat. Dar stannade vi tva natter och kunde verkligen uppskatta ett fint rum.



Dagarna i Ban Lung var valdigt bra och det kanns som att vi hann med mycket pa tre dagar. Jag ar glad att vi bestamde oss for att aka dit!

Kramar

Kommentarer
Postat av: Majja

härliga bilder :)

2010-11-14 @ 14:10:39
URL: http://mylifeasmee.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Tack Maja!! =)

2010-11-15 @ 11:34:39
URL: http://kajsamariadahlberg.blogg.se/
Postat av: Sofia

Har ni behövt vaccinera er på grund av krypen? Bra att Asien inte har malariamygg, det är alltid jobbigt med sånt.

2010-12-06 @ 17:15:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0