Moskva - enkla tips som oppnar vagar

Jag blir sa glad nar jag laser alla kommentarer fran er! 
     Nu har vi varit 3 dagar i Moskva och det kanns som att vi borjar lara kanna staden. Det ar en vacker stad med manga gamla, fina hus. Det ar ocksa en stor stad med manga bilar och mycket manniskor. Men vi lar oss hela tiden och borjar mer och mer kanna oss som Moskvabor. Det blir lattare nar man har lart sig nagra enkla saker om staden. Till att borja med ska man aldrig forsoka korsa en vag utan man ska ga genom tunnlarna som gar under vagarna. Det ar aven bra att lara sig det kyrilliska alfabetet sa kan man faktiskt lasa pa skyltarna och forsta vart man ar pa vag. Nar man aker tunnelbana galler det att vara snabb. Det ar forst av, forst pa som galler. Annars riskerar man att klammas mellan dorrarna. Till sist ska man helst inte titta pa andra manniskor och absolut inte le. Nar man har lart sig detta borjar man mer kanna sig som en i mangden och da gar det riktigt bra. Nu kanske jag later lite hard mot Moskva. Det vill jag inte gora. Det ar en speciell men valdigt fin stad!
     De senaste dagarna har vi turistat lite. Vi har varit pa Roda torget och sett St Basil's Cathedral. Det senare ar en fantastiskt farggrann katedral som ligger vid Roda torget. Vi har aven varit i Leninmausoleet dar sjalvaste Lenin visas upp i balsamerad form. Det gar ryckten om att det ar en vaxdocka som man ser och det tror jag nog mer pa. Det kanns inte troligt att han skulle se sa frasch ut efter nastan 100 ar. Vi har aven vandrat runt en del i staden. Det ar ett bra satt att lara kanna en stad. Vi har suttit i parker och pa cafeer och tittat pa folk. Vi har aven atit en del god mat. Jag vet inte om det ryska koket har sarskilt bra ryckte men vi har atit goda soppor, sallader och ryska pannkakspaket. Jag tycker om att prova olika landers specialiteter. Priserna pa maten ar dessutom valdigt bra. En sak som vi daremot inte har gjort ar att shoppa, det tillater inte budgeten. Det finns otroligt manga affarer sa nagon gang ska jag aka tillbaka hit och shoppa!
     Imorgon ar var sista dag och da ska vi gora ett nytt forsok med Kreml. Det var stangt idag. Pa kvallen hoppar vi pa Transsibiriska. De narmaste dagarna ska vi tillbringa pa ett tag genom Ryssland. Det kommer att bli spannade! Tyvarr tror jag att det blir svart med Internet och da ocksa uppdaterning av bloggen. Men hall ut, jag ar snart tillbaka! Taget kommer att ta oss till Irkutsk i Sibirien dar vi ska bo ett par dagar vid Bajkalsjon. Aven om jag gillar Moskva ska det bli roligt att aka vidare. 
     Vi har tagit massa bilder men tyvarr fungerar inte overforningen till datorn. Aterkommer med bilder sa fort det gar!
Massa kramar

Kommentarer
Postat av: Moa

Ni verkar ju fått en kanon start =) men jag är lite fundersam vad det gäller att rysarna inte ler :/ konstigt! De ler verkligen inte? Men ser de ut som på filmerna, att de går runt i pälsmössor och så, fast för sig de är ju inte vinter än :P haha glöm de =)



Bamsekram från din kusse Moa <3

2010-09-17 @ 18:51:33
URL: http://lillarockbruden.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Hej kara kusin!



Ja, det har verkligen borjat bra =) mm det ar lite konstigt, men vi traffade ett valdigt trevligt par pa taget och de log och skrattade tom =) De gar inte runt i palsmossor an men man kan kopa de overallt, valdigt fina. Det kommer nog en bild snart nar jag har en pa mig!



Kramar

2010-09-22 @ 08:13:27
Postat av: Sofia

Hej Kajsa!



Måste be hemskt mycket om ursäkt för att jag inte kommit hit och kommenterat innan. Jag glömmer alltid bort det när jag sätter mig framför datorn... Man hamnar i datatrans. Har dock hört en del från Erikgänget när vi har setts och jag tänker på dig ofta. Jag är så avundsjuk, du är på en riktig drömresa. Jag älskar Asien.



Men nu när jag äntligen är här ska jag läsa vad du varit med om. Få se hur mycket jag hinner, det är mycket med skolan nu.



Om den balsamerade Lenin, jag tycker inte det verkar helt oroligt att han skulle se fräsch ut fortfarande. Balsameringskonsten har kommit en lång väg sen forna Egypten. Numera använder de ju plast, t.ex. Har du hört talas om utställningen Bodies? Men att de faktiskt skulle ställa ut orginalet i museet låter dock otroligt, så jag är med dig på vaxdocksteorin.

2010-12-06 @ 13:30:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0